بررسی ابعاد عرفانی و اخلاقی در آثار کاستاندا
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سمنان
- نویسنده رحیمه بیرامی
- استاد راهنما عظیم حمزییان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
در دوران پست مدرن، بر اثر ظهور معرفت شناسی جدید و درهم شکسته شدن اقتدار علم و روش های تجربی و کم رنگ شدن جزمیت و اثبات گرایی در علوم، راه بر مکتب های عرفانی و معنوی، که انسان را به درک شهودی و یقینی فرا می خواند، گشوده شده است. برخی از این مکاتب ریشه در نیازهای انسانِ مدرن به فضای زندگی معنویِ فارغ از پیش فرض هایِ دینی و غیر دینی دارد. از جمله ی این عرفان ها، عرفان سرخپوستی است که با آثار کارلُس کاستاندا ، رهبر نوزایی معنوی آمریکا، به جهان شناسانده شده است. هدف انجام پژوهش حاضر، بررسی درون مایه های عرفانی و اخلاقیِ آثار این نویسنده جهانی است. عرفانی که وی معرف آن است، مشابهت های غیرقابل انکاری با مضامین و محتوای اساسی تمامی طریقت های عرفانی دارد. درون مایه های عرفانی مطرح شده در آثار وی، دارای آموزه های عرفان نظری و عملی و شامل مقدمات، اهداف، موانع و نتایجی می باشد که سالک در طریق معرفت با آن ها مواجه می شود. هدف سالک در عرفان سرخ پوستی، کسب معرفت است و این تنها از طریق غلبه بر خود بزرگ بینی و رسیدن به بی عیب و نقصی به دست می آید. بر این اساس، در این نظام، عرفان و اخلاق رابطه تنگاتنگی با هم پیدا می-کنند. اما آن چه موجب انجام فعل اخلاقی می شود، ذخیره ی انرژی است؛ در این عرفان، انسان میدانِ انرژی است و طبق آن امر مسلم هم رفتار می کند. روش این پژوهش، توصیفی - تحلیلی بوده و به شیوه کتابخانه ای می باشد.
منابع مشابه
بررسی و تحلیل زبان عرفانی در آثار عینالقضات همدانی
پیدایش تصوف و عرفان و ورود معانی، تجربهها و آموزههای عرفانی به حوزه زبان منجر به شکلگیری زبانی خاص با نام زبان عرفانی شد. این زبان به دو قسم زبان عبارت و زبان اشارت تقسیم میشود. عارف در جریان سیر و سلوک خود به اندیشهها، حقایق و تجربههایی دست مییابد که چگونگی بیان آن در قالب الفاظ، به دلیل ماهیت اینگونه معارف، به سادگی امکانپذیر نیست. اما عرفا با به کارگیری همه ظرفیتهای زبان، دریا...
متن کاملمطالعه سجع در آثار عرفانی و ادبی
این مقاله در پی تبیین اهمیت و کیفیت استفاده از سجع، مبتنی بر ساختار و روح زبان فارسی در آثار عرفانی و ادبی است. در این میان، به علل توجه نویسندگان و میزان توفیق آنان در رعایت قواعد اصولی سجع از منشأ عربی آن، با هدف چگونگی استفاده مؤلفان از سجع و موازنه اشاره میشود. نتایج نشان میدهد که برای آفرینش اثر هنری مبتنی بر سجع، تغییر ساختار ظاهر به تغییر ساختاری درونی اثر از جمله محتوا و توصیف رویداده...
متن کاملبررسی تطبیقی ابعاد انگیزش اخلاقی در اندیشة علامهطباطبایی و فینیس
ماهیت عامل انگیزش اخلاقی، درونی یا برونی بودن و خودمحور یا غیرخودمحور بودنِ آن، ازجمله ابعاد بحث انگیزش اخلاقی در حوزۀ روانشناسی اخلاق هستند. جانفینیس، اندیشمند مسیحی معاصر، با تکیه بر ظرفیتها و قوای طبیعی انسان و با رهیافتی درونگرایانه، ریشۀ انگیزۀ اخلاقی را در داشتههای طبیعیِ فاعل اخلاقی جستوجو میکند و آن را غیرخودمحور جلوه میدهد. علامهطباطبایی نیز با رهیافتی غیرخودمحورانه بر ظرفیتهای...
متن کاملبررسی و تحلیل زبان عرفانی در آثار عین القضات همدانی
پیدایش تصوف و عرفان و ورود معانی، تجربه ها و آموزه های عرفانی به حوزه زبان منجر به شکل گیری زبانی خاص با نام زبان عرفانی شد. این زبان به دو قسم زبان عبارت و زبان اشارت تقسیم می شود. عارف در جریان سیر و سلوک خود به اندیشه ها، حقایق و تجربه هایی دست می یابد که چگونگی بیان آن در قالب الفاظ، به دلیل ماهیت این گونه معارف، به سادگی امکان پذیر نیست. اما عرفا با به کارگیری همه ظرفیت های زبان، دریافت ...
متن کاملبررسی تحلیلی مفهوم تزکیه در آثار اخلاقی و فلسفی
هدف اصلی این مقاله بررسی تحلیلی مفهوم تزکیه در آثار اخلاقی و فلسفی متفکران مسلمان است. پرسش اصلی تحقیق این است که تزکیه در آثار اخلاقی و فلسفی در چه مواردی و در هر یک از این موارد در چه معنایی به کار رفته و عناصر معنایی آن کدام است؟ این تحقیق مشخص کرد که اولاً این واژه پیش از ابنسینا در ادبیات فلسفی و اخلاقی کاربرد نداشته و در آثار ابنسینا و پس از وی تا قرن هفتم به عنوان یک واژة فرعی و از قرن ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سمنان
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023